Fogyasztóvédelmi tájékoztató
Adatkezelő azonosítása
A https://www.meheszetikellekek.hu/ internetcímen elérhető webáruházat az
JaHan s.r.o. Kereskedelmi és Szolgáltató Korlátolt Felelősségű Társaság
JaHan s.r.o.
Cégjegyzékszám: 24816191 - C 176911/MSPH Prágai Városi Bíróság
Adószám: CZ24816191
Székhely: 14000 Praha, Jaurisova 515/4
Üzleti tevékenység helye: 14000 Praha, Jaurisova 515/4
Telefon: +420 724 937 999
E-mail cím: Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.
Webhely: https://www.meheszetikellekek.hu/
(a továbbiakban: Adatkezelő) üzemelteti.
Hibás teljesítés
A Szolgáltató hibásan teljesít, ha a termék a teljesítés időpontjában nem felel
meg a szerződésben vagy jogszabályban meghatározott minőségi követelményeknek.
A Szolgáltató nem teljesít hibásan, ha Ön a hibát a szerződéskötés időpontjában
már ismerte vagy ismernie kellett.
Feltételezzük, hogy az általad felismert hiba már a teljesítés időpontjában
jelen volt, azaz azon a személyen belül egy évvel a teljesítést követően, kivéve,
ha ez az előfeltevés nem egyeztethető össze az adott termék jellegével vagy a
hiba jellegével. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy egyévesnél korábban
felismert hiba esetén a bizonyítási teher a Szolgáltatón van.
A Szolgáltató hibásan teljesít, ha a termék hibája a nem megfelelő beüzemelésből
ered, ahol az beüzemelés az adásvételi szerződés részét képezi, és azt a
Szolgáltató vagy a Szolgáltató felelőssége alatt végezték el, vagy amit Önnek
kellett volna elvégeznie, és a nem megfelelő beüzemelés az általa rendelkezésre
bocsátott beüzemelési utasítások hiányosságainak eredménye.
Abban az esetben, ha az adásvételi szerződés szerint a Szolgáltató végzi el az
üzembe helyezést, vagy az üzembe helyezést a Szolgáltató felelőssége alatt
végzik, a teljesítést annak tekintjük, amikor a Szolgáltató befejezi az üzembe
helyezést.
Garanciális jogok
Lehetősége van a Szolgáltatóval szembeni garanciális igények érvényesítésére a
Polgári Törvénykönyv és a 373/2021. (VI. 30.) Kormányrendelet szabályai szerint,
amennyiben a Szolgáltató hibásan teljesít.
A következő garanciális igényekkel élhet választása szerint: kijavítást vagy
kicserélést kérhet, kivéve, ha az általuk választott igény teljesítése
lehetetlen vagy aránytalan többletköltséggel járna a Szolgáltató számára. Az
aránytalan többletköltség meghatározása során a Szolgáltatónak figyelembe kell
vennie a termék hibátlan állapotban képviselt értékét, valamint a
szerződésszegés súlyát. Ha a Szolgáltató nem vállalja a kijavítást vagy a
kicserélést, vagy nem tudja teljesíteni ezt a kötelezettségét az Ön érdekeit
kímélve és a megfelelő határidőn belül, vagy ha Önnek nincs több érdeke a
kijavításhoz vagy a kicseréléshez, akkor igényelheti az ellenszolgáltatás
arányos csökkentését, vagy elállhat a szerződéstől. Ön azonban nem javíthatja ki
a hibát a Szolgáltató költségén vagy más szolgáltató bevonásával.
Ön jogosult az ellenszolgáltatás arányos csökkentésére vagy az adásvételi
szerződés megszüntetésére, amelyet a szerződésszegés súlya alapján gyakorolhat,
ha az alábbi feltételek fennállnak:
A Szolgáltató nem végezte el vagy megtagadta a kijavítást vagy a kicserélést,
vagy elvégezte azt, de nem vagy nem teljes mértékben fedezte a kicserélt termék
visszavételével kapcsolatos költségeket.
Ismételt hibás teljesítés merült fel, annak ellenére, hogy a Szolgáltató
megkísérelte a terméket szerződésszerűvé tenni.
A teljesítés hibája olyan súlyos, hogy azonnali árcsökkentést vagy azonnali
szerződésmegszüntetést tesz indokolttá.
A Szolgáltató nem vállalja a termék szerződésszerűvé tételét, vagy a
körülményekből nyilvánvaló, hogy a Szolgáltató nem fogja időben, vagy Önnek
jelentős kárt okozva tudja a terméket szerződésszerűvé tenni.
Az ellenszolgáltatás csökkentése arányos, ha az összege megegyezik a
szerződésszerű teljesítés esetén járó ellenszolgáltatással, és az Ön által
valóban megkapott termék értékének különbségével. Az adásvételi szerződés
megszüntetésére vonatkozó garanciális jogot a Szolgáltató felé címzett, a
megszüntetést kifejező jognyilatkozattal gyakorolhatja. Ha a hibás teljesítés
csak az adásvételi szerződés alapján szolgáltatott árunak egy meghatározott
részére vonatkozik, és a szerződés megszüntetése az adott árunál fennálló
feltételek mellett lehetséges, Ön csak a hibás áru vonatkozásában szüntetheti
meg az adásvételi szerződést, de az egyéb áruk tekintetében is megszüntetheti,
ha nem várható el ésszerűen, hogy csak a szerződésszerű árukat tartson meg.
Ha a hibás teljesítésre hivatkozva szeretné megszüntetni az
adásvételi szerződést, a Szolgáltatónak kell bizonyítania, hogy a hiba
jelentéktelen.
Részben vagy teljes egészében visszatarthatja a vételár még fennmaradó részét, a
szerződésszegés súlya alapján, amíg a Szolgáltató nem teljesíti szerződésszerűen
és nem igazítja a hibás teljesítéssel kapcsolatos kötelezettségeit.
Lehetősége van másik kellékszavatossági igényre való áttérésre is, de az áttérés
költsége az Ön terhére kerül, kivéve, ha erre a Szolgáltató adott okot vagy ez
indokolt volt.
Köteles haladéktalanul, de legkésőbb a hiba felfedezésétől számított két hónapon
belül közölni a hibát. Fogyasztó és vállalkozás közötti szerződés esetén a két
hónapon belül közölt hibát késedelem nélkül közöltnek kell tekinteni. Ha
késedelem áll fenn a közlésben, akkor Ön felelős az ebből eredő kárért. Fontos
megjegyezni, hogy a kellékszavatossági jogok már nem érvényesíthetőek a
teljesítéstől számított két éves elévülési határidőn túl. Használt áru esetén ez
az elévülési határidő egy év.
Amennyiben a hibát a teljesítéstől számított egy év alatt jelenti, nincs más
feltétel a kellékszavatossági igény érvényesítéséhez, ha Ön igazolni tudja, hogy
a terméket a Szolgáltató szolgáltatta. Azonban a teljesítéstől számított egy év
elteltével Önnek kell bizonyítania, hogy a hiba már a teljesítés időpontjában
meglévő volt.
A Szolgáltatónak az árut kijavítás vagy kicserélés céljából - az áru jellegére
és az elvárható rendeltetésére figyelemmel - ésszerű határidőn belül kell
elvégeznie. Az ésszerű határidőt a hiba közlésétől kezdve kell számítani.
Köteles rendelkezésre bocsátania az árut kijavítás vagy kicserélés érdekében. Az
áru visszaküldésének vagy kicserélésének költségeit a Szolgáltató viseli.
Saját költségén biztosítania kell a kicserélt áru visszavételét. Ha a kijavítás
vagy kicserélés olyan áru eltávolítását vonja maga után, amelyet az áru
jellegének és rendeltetésének megfelelően üzembe helyeztek - a hiba felismerése
előtt -, akkor a kötelezettség magában foglalja a nem megfelelő áru
eltávolítását és a cserélendő vagy kijavított áru üzembe helyezését, valamint az
eltávolítás vagy üzembe helyezés költségeinek viselését.
Ha az adásvételi szerződést teljes egészében vagy az adásvételi szerződés
alapján szolgáltatott áruk egy része tekintetében megszünteti, köteles
visszaküldeni a Szolgáltatónak az érintett árut a Szolgáltató költségén, és a
Szolgáltatónak haladéktalanul vissza kell térítenie Önnek az érintett áru
vonatkozásában megfizetett vételárat vagy visszaküldést igazoló dokumentumot.
Termékszavatosság
Ingatlan dolgok (termékek) hibája esetén Ön választhatja a 3. pontban
meghatározott jogok vagy a termékszavatossági igények érvényesítését.
A termékszavatossági igény kizárólag a hibás termék kijavítását vagy
kicserélését jelentheti.
A termék hibás, ha nem felel meg a forgalomba hozatal idején érvényes minőségi
követelményeknek, vagy nem rendelkezik a gyártó által adott leírásban
meghatározott tulajdonságokkal.
A termékszavatossági igényét a termék forgalomba hozatalától számított két évig
érvényesítheti. Ezután elveszíti a jogot a termékszavatossági igény
érvényesítésére.
A termékszavatossági igényt kizárólag az ingatlan dolog gyártójával vagy
forgalmazójával szemben gyakorolhatja. A termék hibáját a termékszavatossági
igény érvényesítése esetén Önnek kell bizonyítania.
A gyártó vagy forgalmazó mentesül a termékszavatossági kötelezettség alól, ha
bizonyítani tudja, hogy:
a terméket nem a saját üzleti tevékenysége keretében gyártotta vagy hozta
forgalomba, vagy
a hiba a forgalomba hozatal időpontjában nem volt felismerhető a tudomány és
technológia állása szerint, vagy
a termék hibája jogszabály vagy kötelező hatósági előírás alkalmazásából ered.
A gyártónak vagy forgalmazónak elegendő egy okot bizonyítania a mentesüléshez.
Fontos megjegyezni, hogy ugyanazért a hiba miatt nem lehet egyszerre
érvényesíteni a kellékszavatossági és a termékszavatossági igényeket. Ha
sikeresen érvényesíti a termékszavatossági igényét, akkor a gyártóval szemben a
kicserélt termékre vagy kijavított részre vonatkozó kellékszavatossági igényt is
érvényesítheti.
Jelenlegi jogszabályok alapján a jótállás időtartama a
következőképpen határozható meg:
Az eladási ár 10 000 forintot meghaladja, de nem haladja meg a 100 000 forintot:
1 év
Az eladási ár meghaladja a 100 000 forintot, de nem haladja meg a 250 000
forintot: 2 év
Az eladási ár 250 000 forintot meghaladja: 3 év
A jótállási határidő a termék átadásától vagy az üzembe helyezés napjától
kezdődik, amennyiben azt a Szolgáltató vagy a megbízottja végezte. Ha az üzembe
helyezés hat hónapon túl történt, akkor a jótállási határidő a termék átadásának
napjától kezdődik.
Amennyiben a fogyasztási cikket javítják, a jótállási idő meghosszabbodik a
javítás napjától, attól a időtartamtól kezdve, amikor a terméket a hiba miatt
nem használhatta rendeltetésszerűen.
Ha a megvásárolt termék a 151/2003. (IX. 22.) kormányrendelet hatálya alá
tartozik, Ön ugyanazokat a jogokat érvényesítheti a Szolgáltatóval szemben, mint
a kellékszavatosság esetén. Tehát választhat kijavítást, kicserélést,
árleszállítást vagy szerződéstől való elállást az előbbi "Kellékszavatosság"
alcím szerinti sorrendben.
Ha egy termék jótállással rendelkezik, akkor a szavatossági jogok és a
jótállásból eredő jogok párhuzamosan érvényesíthetők.
A jótállási igényét közvetlenül a Szolgáltató székhelyén, bármely telephelyén,
fióktelepén vagy a jótállási jegyen feltüntetett javítási szolgáltatásnál is
érvényesítheti.
A jótállási igényt a jótállási jeggyel kell bemutatni, és nem szükséges
visszaszolgáltatni a felbontott csomagolást.
Ha a Szolgáltató elmulasztja a jótállási jegyet átadni, Ön a vásárlásról
kiállított számlával vagy nyugtával is érvényesítheti jogait.
A Szolgáltató csak akkor mentesül a jótállási kötelezettség alól, ha bizonyítani
tudja, hogy a hiba a teljesítés után keletkezett.
Figyelmeztetjük, hogy a Szolgáltató nem garantálja, hogy a termék alkalmas
bármilyen speciális célra, hacsak nincs kifejezett írásbeli
kötelezettségvállalás. A Szolgáltató jogosult a jelzett hibát szakszervizzel
felülvizsgáltatni. Amennyiben a hiba a nem rendeltetésszerű használat miatt
következik be, akkor a javítási költség Önre hárul. A Szolgáltató jótállási
kötelezettsége nem terjed ki olyan esetekre, amikor a terméket jogosulatlanul
szétszerelték, a burkolatot megrongálták vagy felnyitották, a szerkezetét
megváltoztatták, valamint az olyan meghibásodásokra, amelyek a helytelen
beszerelésből, nem rendeltetésszerű használatból, helytelen üzembe helyezésből,
előírt karbantartás elmulasztásából vagy rongálásból erednek.
Ha az általad megvásárolt termék új tartós fogyasztási termék, amely a 151/2003.
(IX. 22.) kormányrendelet hatálya alá tartozik, a Szolgáltató mellékel jótállási
jegyet vagy elektronikusan aláírt elektronikus jótállási jegyet küld, vagy
biztosítja ennek letöltését. A Szolgáltató legkésőbb a termék átadását vagy
üzembe helyezését követő napon köteles biztosítani a jótállási jegy elektronikus
úton történő átadását. Ha a termékre letöltés útján való hozzáférést
biztosítanak, a Szolgáltató gondoskodik arról, hogy a jótállási idő lejártáig
változatlan formában elérhető és letölthető legyen.
Ha a termék a jótállási időszak alatt hibásan működik, akkor felhívjuk figyelmét,
hogy a jótállási igényt eredeti bizonylattal vagy a terméket igazoló más
okirattal, valamint a terméket az eredeti csomagolásban orvosolhatja.
A jótállásból eredő jogokat az ügyfél a záradékkal vagy egyéb dokumentummal
igazolhatja, amely a jótállási időszak kezdetétől történően nem haladja meg a
legfeljebb 2 évet.
Javasoljuk, hogy a termék értékesítője előtt adja le a terméket, és a
megvásárolt termék garanciajegyét a garanciajavítás során kövesse.
Felhívjuk figyelmét, hogy a jótállás nem vonatkozik olyan hibákra, amelyek a
termék rossz használata, gondatlansága, erőszakos vagy jogtalan megsemmisítése
vagy a termék használati utasításának megsértése miatt következnek be.
Amikor egy terméket vásárol, Önnek joga van
indokolás nélkül elállni a szerződéstől 14 napon belül.
Az elállási határidő: a) termékek vásárlásakor: az átvételtől vagy a harmadik
fél általi átvételtől számított 14 nap; b) több termék szolgáltatásakor: az
utolsó termék átvételtől vagy a harmadik fél általi átvételtől számított 14 nap;
c) több tételből vagy darabból álló termékek szolgáltatásakor: az utolsó tétel
vagy darab átvételtől vagy a harmadik fél általi átvételtől számított 14 nap; d)
az a), b), c) pontokban említett esetekben az elállási jogot a szerződés
megkötésétől az áru átvételéig terjedő időszakban is gyakorolhatja.
Az elállási jogról való tájékoztatást Ön bármilyen módon közölheti, írásban vagy
szóban.
Ha el szeretne állni a vásárlástól, az elállási szándékot tartalmazó egyértelmű
nyilatkozatát köteles eljuttatni az alábbi elérhetőségek egyikére:
JaHan s.r.o. Újezd pod Troskami 65, 51263, Újezd pod Troskami, Cseh
Köztársaság E-mail: Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.
Ehhez használhatja a letölthető elállási nyilatkozatmintát a következő linkről:
elállási nyilatkozatminta
Vagy kimásolhatja a tartalmát innen:
--
Elállási nyilatkozatminta
(csak a szerződéstől való elállási szándék esetén töltse ki és juttassa vissza)
Címzett: JaHan s.r.o.
Újezd pod Troskami 65, 51263, Újezd pod Troskami, Cseh Köztársaság
E-mail: Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.
Alulírott …………………………………………………………………… kijelentem, hogy gyakorlom elállási jogomat
az alábbi termék/ek adásvételére irányuló szerződés tekintetében:
A termék átvételének időpontja:
A fogyasztó neve:
A fogyasztó címe:
A fogyasztó aláírása (kizárólag papíron tett nyilatkozat esetén):
Kelt:
--
Az adásvételi szerződéstől való indokolás nélküli elállás jogával kapcsolatban
fel szeretném hívni figyelmüket a következőkre:
Amint a termék kézbesítve lett, Önnek jogában áll elállni a szerződéstől
indoklás nélkül 14 napon belül.
Az elállási határidő a termék kézbesítésétől, vagy a szerződés megkötésétől
számított 14 nap. Ezen határidő lejártáig Önnek el kell juttatnia elállási
szándékáról szóló egyértelmű nyilatkozatát.
Amennyiben a szerződéstől eláll, a Szolgáltató haladéktalanul, de legkésőbb az
elállási nyilatkozat kézhezvételétől számított 14 napon belül visszatéríti Önnek
a fizetett összeget, ideértve a szállítási költségeket is. A visszafizetés során
a Szolgáltató az eredeti fizetési módot használja, kivéve, ha Ön más fizetési
módot kíván választani. A visszafizetéssel járó költségeket az Önnek kell
viselnie.
Amennyiben eláll a szerződéstől, köteles a terméket indokolatlan késedelem
nélkül, de legkésőbb az elállási nyilatkozat közlésétől számított 14 napon belül
visszaküldeni. A termék visszaküldésének közvetlen költségeit Ön viseli, kivéve,
ha a Szolgáltató kifejezetten felajánlja ezeknek a költségeknek a viselését,
vagy amennyiben erről nincs tájékoztatva.
Felhívjuk figyelmét, hogy Ön felelős lehet a termék értékcsökkenéséért, ha a
terméket az általános használaton túl használta, és ennek eredményeként a termék
értéke csökkent. Ez a szabály kizárólag a higiéniai termékek kivételével
érvényes, amennyiben azok felbontásra kerültek.
Az elállási jog közléséhez lényeges az elállási nyilatkozatot a megfelelő
határidőn belül elküldeni a Szolgáltató részére. Ön felelős a termék
visszaküldésének szervezéséért és a visszaküldés költségeiért. Az árut
személyesen is visszajuttathatja az ügyfélszolgálattal előzetes
időpontegyeztetés után. Az elállást követően a visszatérítés és a számlázás
legfeljebb 14 napon belül megtörténik az elállási nyilatkozat beérkezésétől
számítva. Az elállás esetén visszatérítjük a termék vételárát és a kiszállítás
költségét. Az elállási jogra a következő kivételek vonatkoznak: Kifejezetten
személyre szabott termékek esetén nem gyakorolható az elállási jog, ahogyan zárt
csomagolású termékeknél sem, amelyek egészségvédelmi vagy higiéniai szempontból
nem küldhetők vissza a felbontás után.
Az általános szerződési feltételek alapján tájékoztatjuk Önt a panaszkezelési és
vitarendezési lehetőségekről.
Amennyiben panasza van a termékkel vagy a szolgáltatással kapcsolatban,
fordulhat írásban, telefonon vagy e-mailben a Szolgáltatóhoz. Az alábbiakban
találja meg a Szolgáltató elérhetőségeit:
JaHan s.r.o. Újezd pod Troskami 65, 51263, Újezd pod Troskami, Cseh
Köztársaság E-mail: Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.
A Szolgáltató azonnal megvizsgálja a szóbeli panaszt és szükség esetén azonnal
intézkedik. Ha ez nem lehetséges, vagy Ön nem ért egyet a válasszal, a
Szolgáltató legkésőbb harminc napon belül írásban válaszol Önnek.
A Szolgáltató nem köteles kivizsgálni az azonos tartalmú ismételt panaszt,
amelyet ugyanazon személy nyújt be. Azonosíthatatlan személy által benyújtott
panaszt sem köteles kivizsgálni.
Amennyiben Ön nem ért egyet a Szolgáltató intézkedéseivel, vagy azonnali
kivizsgálás nem lehetséges, a Szolgáltató köteles jegyzőkönyvet felvenni a
panaszról és a saját álláspontjáról. A jegyzőkönyv másolati példányát átadják
Önnek, ha a panasz szóban került közlésre, vagy a panaszra adott írásbeli
válaszal együtt elküldik Önnek, ha a panasz telefonon vagy e-mailben került
közlésre.
A telefonon vagy e-mailben benyújtott panaszokat a Szolgáltató egyedi azonosító
számmal látja el. Abban az esetben, ha a panasz elutasításra kerül, a
Szolgáltató köteles indokolni az elutasítást.
Amennyiben Ön nem elégedett a panaszkezelés eredményével, lehetősége van további
intézkedésekhez, mint például a fogyasztóvédelmi hatósághoz vagy alternatív
vitarendezési fórumokhoz fordulni.
A fogyasztói jogvita rendezése érdekében, ha a
Felhasználó és a Szolgáltató közötti panasz nem oldódik meg, a Felhasználó az
alábbi intézményekhez fordulhat:
A hatóságokhoz: Az illetékes hatóságoknak lehetőségük van megvizsgálni és
dönteni a fogyasztói panasz ügyében. A hatóságok elérhetőségeit a Szolgáltatónak
kötelessége írásban közölni a Felhasználóval, beleértve a székhelyüket, telefon-
és internetes elérhetőségüket, valamint levelezési címüket.
Békéltető testületekhez: A fogyasztóknak lehetőségük van a békéltető
testületeknél eljárást kezdeményezni a viták rendezésére. A Szolgáltatónak
kötelessége tájékoztatást adni a Felhasználónak arról, hogy melyik békéltető
testületnél kezdeményezhet eljárást, ha a panasz elutasításra kerül. A
tájékoztatásnak tartalmaznia kell a békéltető testület székhelyét, telefon- és
internetes elérhetőségét, valamint levelezési címét. A tájékoztatásnak ki kell
fejeznie, hogy a Szolgáltató hajlandó-e részt venni a békéltető testületi
eljárásban a fogyasztói jogviták rendezése érdekében.
Az Európai Unió online vitarendezési platformjához: Az Európai Unió online
vitarendezési platformja lehetőséget nyújt az online vásárlók számára, hogy
vitáikat az EU-ban bejegyzett békéltető testületeknél rendezzék. Ezt az online
platformot a Felhasználó erre a weboldalra (http://ec.europa.eu/odr/) kattintva
érheti el.
A panaszkezelés és vitarendezés során a Felhasználó számára biztosítottak a fent
említett lehetőségek a jogainak érvényesítésére, amennyiben a Szolgáltatóval
történő közvetlen kommunikáció nem vezet eredményre.
A Felhasználónak (fogyasztónak) lehetősége van a békéltető testülethez fordulni
a termék minőségével, biztonságával, a termékfelelősséggel, a szolgáltatás
minőségével, valamint a szerződéskötéssel és teljesítéssel kapcsolatos kérdések
esetén.
Amennyiben a Felhasználó Magyarországon lakik, az illetékes békéltető testület a
lakóhelye vagy tartózkodási helye szerinti vármegyei (fővárosi) kereskedelmi és
iparkamarák által üzemeltetett testület. A békéltető testületek elérhetőségei
megtalálhatók a https://www.bekeltetes.hu/index.php?id=testuletek oldalon.
A Felhasználó kérelmében másik békéltető testületet is megnevezhet, ha azt
szeretné.
Ha a Szolgáltató székhelye Bács-Kiskun megyében található, akkor az illetékes
békéltető testület:
Bács-Kiskun Vármegyei Kereskedelmi és Iparkamara által működtetett Bács-Kiskun
Vármegyei Békéltető Testület
Cím: 6000 Kecskemét, Árpád krt. 4. Postacím: 6001 Kecskemét, Pf. 228. Telefon:
+36 76 501 525 E-mail: Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát. Webhely:
http://www.bacsbekeltetes.hu/
Amennyiben a Fogyasztó nem rendelkezik magyarországi
lakóhellyel vagy tartózkodási hellyel: Magyarországon a Budapesti Kereskedelmi
és Iparkamara által működtetett Budapesti Békéltető Testület jár el az online
adásvételi vagy szolgáltatási szerződésekhez kapcsolódó határokon átnyúló
fogyasztói és kereskedői jogvitákban. A Budapesti Békéltető Testület
elérhetőségei megtalálhatók a https://bekeltet.bkik.hu/ oldalon, valamint a
következők szerint:
Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara által működtetett Budapesti Békéltető
Testület
Cím: 1016 Budapest, Krisztina krt. 99. I. em. 111. Postacím: 1253 Budapest, Pf.:10.
Telefon: +36 1 488 2131 E-mail: Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát. Webhely: https://bekeltet.bkik.hu/
A békéltető testületi eljárásban Szolgáltató köteles együttműködni.
A békéltető testület független testület, amelyet a vármegyei (fővárosi)
kereskedelmi és iparkamarák működtetnek. Hatáskörükbe tartozik a fent említett
fogyasztói jogviták bírósági eljáráson kívüli rendezése. Céljuk a fogyasztói
jogok egyszerű, gyors, hatékony és költségkímélő érvényesítése, amelyhez
megpróbálják létrehozni a felek közötti egyezséget, és ha ez nem lehetséges,
döntést hoznak az ügyben.
A békéltető testület tanácsot adhat a fogyasztót illető jogokról és
kötelezettségekről, ha a fogyasztó vagy a vállalkozás ezt kéri.
Ha a Felhasználó az Európai Unióban él, és panasza van az
interneten vásárolt termékekkel vagy szolgáltatásokkal kapcsolatban, igénybe
veheti az Európai Bizottság online vitarendezési eszközét.
Az Európai Bizottság online vitarendezési platformja
Webhely: https://webgate.ec.europa.eu/odr
Ez az online platform az EU által létrehozott internetes eszköz azok számára,
akik panaszt kívánnak benyújtani az általuk online vásárolt termékekkel vagy
szolgáltatásokkal kapcsolatban, és egy semleges harmadik fél (vitarendezési
testület) bevonását kérnék a panasz kezeléséhez.
További információkat az online vitarendezési platformról és annak használatáról
a fent említett webhelyen találhat.
A Felhasználó a fogyasztóvédelmi hatósághoz fordulhat panasszal az áru
minőségével, a Szolgáltató (tagjával, alkalmazottjával) vagy az érdekében vagy
javára eljáró személlyel kapcsolatos magatartásra, tevékenységre vagy
mulasztásra, valamint a szolgáltatás minőségére vonatkozóan. A felhasználó
megkeresheti a lakóhelye szerint illetékes vármegyei kormányhivatalt a
fogyasztóvédelmi hatóságként. Az illetékes kormányhivatalok elérhetőségei
megtalálhatók a https://kormanyhivatalok.hu/kormanyhivatalok oldalon.
A Felhasználó panaszával a Szolgáltató székhelye szerinti fogyasztóvédelmi
hatósághoz is fordulhat.
Bács-Kiskun Vármegyei Kormányhivatal Közlekedési, Műszaki Engedélyezési és
Fogyasztóvédelmi Főosztály Fogyasztóvédelmi Osztály
Cím: 6000 Kecskemét, Szent István krt. 19/A. Postacím: 6001 Kecskemét, Pf. 189.
Telefon: +36 76 795 710 E-mail: Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát. Webhely: https://kormanyhivatalok.hu/kormanyhivatalok/bacs-kiskun/megye/szervezet/kozlekedesi-muszaki-engedelyezesi-es-fogyasztovedelmi
Képviseleti kereset
A jogosult szervezetek képviseleti kereseteket indíthatnak azok ellen a
vállalkozások ellen, akik megsértik az uniós és a magyar fogyasztóvédelmi jogot.
A szervezetek kérhetik a bíróságtól, hogy tegyenek intézkedéseket a fogyasztók
érdekében, mint például a jogsértő magatartás megszüntetése, megtiltása, a
jogsérelem orvoslása, kártérítés, kijavítás vagy akár árleszállítás.
A fogyasztók általában nem kezdeményezhetnek képviseleti keresetet saját
bejelentés alapján, általában csak az ügyészség tehet ilyen kérelmet, amelyben
kérvényezheti az ügyészségtől a képviseleti kereset benyújtásának
figyelembevétele. A fogyasztóvédelmi ügyeket a Főügyészség intézi, melynek
elérhetőségeit itt találhatja: http://ugyeszseg.hu/ugyeszsegek/fougyeszsegek/
A képviseleti keresetet a közérdekvédelmi ügyész indítja, de bárki
kezdeményezheti az ügyészségen. Az eljárás ingyenes minden fogyasztó számára. Az
ügyész dönt a képviseleti kereset indításáról, és a bírósághoz fordul, ha a
törvényi feltételek fennállnak. Az ügyész nem az egyéni fogyasztó (bejelentő)
érdekében indítja a képviseleti keresetet, hanem minden olyan személy érdekében,
akit a jogsértés érint vagy érinthet. A fogyasztói érdekeket a bíróság előtt a
közérdekvédelmi ügyész képviseli, a fogyasztók nem vesznek részt személyesen a
perben, így nem kell jogi képviseletről gondoskodniuk, és nem terhelik őket
perköltségek.
A további jogosult szervezetek az általuk kapott fogyasztói jelzéseken és
hatósági ellenőrzéseken keresztül információkat szerezhetnek azokról a
tevékenységekről, amelyek sértik a fogyasztói érdekeket, és saját hatáskörben is
képesek képviseleti keresetet indítani.
A képviseleti kereseteket indítható jogosult szervezetek listáját a
fogyasztóvédelemért felelős miniszter honlapján teszik közzé. A jogosult
szervezetek listájához az alábbi linken lehet hozzáférni: kattintson ide
A Felhasználó az adatvédelmi jogainak érvényesítésére bíróság
előtt gyakorolhatja a jogérvényesítési lehetőségeit, valamint a Nemzeti
Adatvédelmi és Információszabadság Hatósághoz fordulhat:
Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóság
Cím: 1055 Budapest, Falk Miksa utca 9-11. Postacím: 1363 Budapest, Pf. 9.
Telefon: +36 1 391 1400 Fax: +36 1 391 1410 E-mail: Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.
Webhely: http://www.naih.hu/
Ha a Felhasználó bírósági utat választ, akkor a per az érintett Felhasználó
választása szerint az érintett lakóhelye vagy tartózkodási helye szerinti
törvényszék előtt is megindítható, mivel a per elbírálása a törvényszék
hatáskörébe tartozik.